Samordnare
Familjeenheten söker nu en samordnare till socialtjänstens förebyggande arbete.
Som samordnare kommer du ansvara för hur verksamhetens förebyggande arbete planeras och genomförs samt att det sker med lyhördhet och i samspel med övriga delar av samhället och utifrån invånarnas behov.
Rollen som samordnare handlar både om att skapa kollegialt stöd, själv vägleda och framförallt planera och understödja det arbete som redan utförs i verksamheten. Därutöver att noggrant följa utvecklingen av nya socialtjänstlagen (införs juli 2025) och bedriva ett utvecklingsarbete tillsammans med medarbetarna i enlighet med lagstiftarens intentioner.
Du kommer i rollen även företräda socialtjänsten externt och skapa samverkan och strukturer för ett funktionellt förebyggande arbete tillsammans med andra.
Som samordnare kommer du även ansvara för arbetsgruppens planering, kvalitetssäkring och metodutveckling. Du ingår i Familjeenhetens ledningsgrupp tillsammans med ytterligare samordnare, administratör och enhetschef.
Du är utbildad socionom alternativt innehar annan relevant högskola- eller universitetsexamen som, i samband med yrkeserfarenhet, arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
För tjänsten behöver du behöver ha tidigare erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar, föräldrar och/eller familjer. Du har också goda kunskaper i socialtjänstlagen och socialtjänstens roll i samhället samt erfarenhet av att läsa, tolka och arbeta utifrån lagstiftning och juridik
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av ledarskap, arbetsledning, samverkan och/eller grupprocesser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har hög grad av personlig mognad, god social kompetens och har en professionell inställning i dina kontakter. Vi söker dig som är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett självständigt och effektivt sätt. Du har god samarbetsförmåga och kan anpassa dig efter de förutsättningar som finns. Du är noggrann och har lätt för att formulera dig i tal och skrift och tycker om att kommunicera och samverka.
Du har goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift.
Tjänsten kräver att du har B-körkort.
Behöver du hjälp att hitta bostad försöker vi hjälpa dig med det. Inflyttarservice i Västerviks kommun hjälper till med tips, information och kontakter för arbete, bostad, skolor med mera. Inflyttarservice anordnar också återkommande träffar för nyinflyttade för att ge möjlighet att lära känna nya människor och en snabbare väg in i livet i Västervik.
Är du nyfiken på Västervik, besök den här länken! https://www.vastervik.com/flytta-till-vastervik/hittahem
Vi håller löpande intervjuer under ansökningstiden så tveka inte utan skicka in din ansökan redan idag!
Dina arbetsuppgifter
Som samordnare kommer du ansvara för hur verksamhetens förebyggande arbete planeras och genomförs samt att det sker med lyhördhet och i samspel med övriga delar av samhället och utifrån invånarnas behov.
Rollen som samordnare handlar både om att skapa kollegialt stöd, själv vägleda och framförallt planera och understödja det arbete som redan utförs i verksamheten. Därutöver att noggrant följa utvecklingen av nya socialtjänstlagen (införs juli 2025) och bedriva ett utvecklingsarbete tillsammans med medarbetarna i enlighet med lagstiftarens intentioner.
Du kommer i rollen även företräda socialtjänsten externt och skapa samverkan och strukturer för ett funktionellt förebyggande arbete tillsammans med andra.
Som samordnare kommer du även ansvara för arbetsgruppens planering, kvalitetssäkring och metodutveckling. Du ingår i Familjeenhetens ledningsgrupp tillsammans med ytterligare samordnare, administratör och enhetschef.
Din kompetens
Du är utbildad socionom alternativt innehar annan relevant högskola- eller universitetsexamen som, i samband med yrkeserfarenhet, arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
För tjänsten behöver du behöver ha tidigare erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar, föräldrar och/eller familjer. Du har också goda kunskaper i socialtjänstlagen och socialtjänstens roll i samhället samt erfarenhet av att läsa, tolka och arbeta utifrån lagstiftning och juridik
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av ledarskap, arbetsledning, samverkan och/eller grupprocesser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har hög grad av personlig mognad, god social kompetens och har en professionell inställning i dina kontakter. Vi söker dig som är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett självständigt och effektivt sätt. Du har god samarbetsförmåga och kan anpassa dig efter de förutsättningar som finns. Du är noggrann och har lätt för att formulera dig i tal och skrift och tycker om att kommunicera och samverka.
Du har goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift.
Övrigt
Tjänsten kräver att du har B-körkort.
Behöver du hjälp att hitta bostad försöker vi hjälpa dig med det. Inflyttarservice i Västerviks kommun hjälper till med tips, information och kontakter för arbete, bostad, skolor med mera. Inflyttarservice anordnar också återkommande träffar för nyinflyttade för att ge möjlighet att lära känna nya människor och en snabbare väg in i livet i Västervik.
Är du nyfiken på Västervik, besök den här länken! https://www.vastervik.com/flytta-till-vastervik/hittahem
Vi håller löpande intervjuer under ansökningstiden så tveka inte utan skicka in din ansökan redan idag!
Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida. Du söker tjänsten genom att klicka på Sök jobbet nedan.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare:
Familjeenheten
Region:
Västervik
Anställningsform:
Tillsvidare
Omfattning:
100%
Tillträde:
2024-09-01
Sista ansökningsdag:
2024-05-24
Kontaktpersoner:
- Martin Ek, enhetschef (010-355 51 27)
- Vision (010-355 40 99)
- Akademikerförbundet SSR (08-617 44 00)
Annonsen publicerades torsdag 2 maj 2024 av Johan Magnusson